Musicie pamiętać, że ostateczny koszt wesela to nie tylko kwestie gastronomiczne, tzw. menu za osobę, czy "talerzyk". To wiele kosztów ukrytych, o których na samym początku prawdopodobnie nie macie zielonego pojęcia. Często obiekty weselne przyciągają Pary Młode atrakcyjną kwotą menu za osobę, nie wspominając o opłatach dodatkowych (korkowe, dekoracyjne i wiele, wiele innych).
Wy, oczarowani miejscem po pierwszym spotkaniu decydujecie się na organizację wesela w danym miejscu. Przeliczacie koszt menu za osobę, który został Wam przedstawiony podczas pierwszego spotkania i myślicie sobie: całkiem znośna kwota! Udajecie się na kolejne, w celu rezerwacji terminu oraz podpisania umowy i.. spotykacie się z niemałym rozczarowaniem, kiedy słyszycie o kosztach dodatkowych. Bądź co gorsza, czytacie dopiero o nich na umowie. Znajome? ;)
Umowy na organizację wesela zazwyczaj są niekompletne, mało szczegółowe. Niestety bardzo często nie zawierają wszystkich interesujących Was podpunktów, w tym właśnie kosztów dodatkowych. Coraz częściej spotykane są bardzo krótkie umowy, a mało konkretne zapisy zostają zazwyczaj przez Was przemilczane, bądź w ferworze emocji zwyczajnie zapominacie o niektóre kwestie dopytać. Wówczas w przypadku ewentualnych reklamacji obiekt ma solidną podstawę powiedzieć "nie pytaliście". Dlatego, tak ważne jest by dopytać oraz co ważne, spisać wszystkie kwestie sporne w podpisywanej umowie.
Zaczynając od początku:
- termin organizacji wesela
- określenie nazwy sali weselnej
W przypadku obiektów, które dysponują kilkoma salami na organizację wesel, wpiszcie jej nazwę do umowy. Po co kusić los, prawda? :) - czas trwania (od - do)
Koniecznie dopytajcie, czy po określonej godzinie (zazwyczaj jest to 3 - 4 rano), w przypadku przedłużenia wesela będziecie musieli ponieść dodatkowy koszt. Ustalcie z góry jego wysokość. - liczba osób na weselu
Sprawdźcie, czy jest zapis, który wskazuje do jakiego terminu musicie wskazać ostateczną, wiążącą liczbę Gości. Im później - tym lepiej dla Was :) - dzieci
Jeśli planujecie zaprosić znajomych z dziećmi, dopytajcie, do ilu lat obowiązuje opłata 50% ceny menu za dziecko i od ilu lat musicie ponieść pełną kwotę. - płatności
Pierwsza kwestia. Zaliczka, czy zadatek? Obiekty operują dwoma zagadnieniami. Pamiętajcie, że to nie to samo. Zadatek - nie podlega zwrotowi w przypadku niewykonania usługi, którejś ze stron. Czyli, jeśli będziecie chcieli zrezygnować - nie odzyskacie wpłaconej kwoty. Jeśli będzie to zaliczka zwrotna, nie powinno być problemu. Jedno i drugie zagadnienie rozliczane jest oczywiście na poczet organizacji wesela.
Druga kwestia, sprawdźcie terminy wpłat. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest płatność określonej kwoty zadatku, następnie 50% kwoty przewidywanej kilka miesięcy przed i końcowa suma miesiąc lub kilka tygodni przed weselem. Z doświadczenia radzę, żebyście dopytali o tę ostatnią płatność, aby rozliczana była po weselu. W przypadku niewywiązania się z umowy, czy zaniedbania jakiegoś tematu przez obiekt (czego Wam oczywiście nie życzę) macie solidną podstawę do reklamacji i renegocjacji ustalonej kwoty końcowej. - rezygnacja / niewywiązanie się z umowy
W umowie powinien znaleźć się zapis informujący o prawie odstąpienia od umowy. Ponadto, kary umowne - możliwe do nałożenia na salę, nie Was. - korkowe - klasyk weselny ;)
Inaczej, jest to opłata za dostarczenie własnego alkoholu i jego serwis przez salę weselną. Przeważnie jest to określona przez hotel kwota za każdą butelkę lub osobę. Dopytajcie o ofertę alkoholi/napojów od obiektu, może się okazać, że po kalkulacji skorzystanie z niej opłaci się bardziej. - pokrowce na krzesła
Za to, aby na wszystkich krzesłach znalazły się pokrowce najczęściej pobierana jest opłata. - stoły
Jeśli marzą Wam się okrągłe stoły, koniecznie sprawdźcie, czy obiekt nie pobiera za to dodatkowej opłaty. Jest to bardzo częsty zabieg stosowany przez sale. - dekoracje
Jeśli nie zamierzacie skorzystać z usług firmy dekoratorskiej, dowiedzcie się jakie są koszty dodatkowe dekoracji weselnej w obiekcie. Dekoracja wliczona w cenę - przyjrzyjcie się dokładnie szczegółom: czy wszystkie rzeczy są w dobrym stanie, ile sztuk jest do Waszej dyspozycji, co wchodzi w jej skład oraz jakie są możliwości aranżacji.
Ps. słynne ścianki z lampkami za Parą Młodą są zazwyczaj płatne ;)
Chyba najbardziej absurdalną rzeczą, z którą się spotkałam była opłata za krojenie tortu przez obsługę. 5 zł / kawałek! Pomnóżmy przez ilość Gości - niemała kwota, prawda? :)
Wyróżniłam tak na prawdę najważniejsze kwestie, które powinniście mieć na uwadze. Dodatkowych kosztów może być oczywiście więcej, a kruczków z którymi możecie się spotkać - kilkadziesiąt.
Jeśli macie jakieś pytania, chcielibyście coś skonsultować, piszcie śmiało - chętnie pomogę :)
Z jakimi najbardziej niedorzecznymi opłatami ukrytymi spotkaliście się? Piszcie w komentarzu! :)
ubaTaeCJ
1
ubaTaeCJ
1
ubaTaeCJ
1
ubaTaeCJ
1
ubaTaeCJ
1
ubaTaeCJ
1
ubaTaeCJ
1